Mint a föld mélyén mozduló lemezek

A legmélyebb változások nem az én erőfeszítéseimből születnek, hanem abból, hogy helyet adok magamban Istennek.

Most kiderül, hogy az Istenre féltékeny emberi önimádat milyen morális károkat tud okozni.
„Európa ma missziós terület” – hangzott el a múlt heti, keresztyénüldözésről szóló konferencián, és a legutóbbi lapszámban én is azt ígértem, hogy továbbgörgetem annak kifejtését, milyen mélységei vannak a nyugati civilizációban a hit és a hitetlenség között tátongó világnézeti szakadéknak. Az istenhitű és ateista megközelítések különbözőségének ugyanis számos „társadalompolitikai” következménye van. Egyenlőség, semlegesség, igazság – könnyed témákról lesz most szó.
MINDEN EGYENLŐ?
Az egyik csomópont tehát az egyenlőség megítélése kapcsán vetődik fel. Nemcsak az emberek közötti, de a társadalmak, értékkánonok, viselkedési mintázatok, kultúrák közötti egyenlőség vagy egyenlőtlenség kapcsán is. A klasszikus és a posztmodern liberalizmus, valamint a szocialisztikus ideológiák szerint az ember alapvetően jó – vagy jóvá „formálható” –, legfeljebb a konstruált társadalmi intézmények rontották. Magyarán valamennyi ember jó, ráadásul egyenlő mértékben jó, ergo minden ember minden szempontból egyenlő – és az egyes emberek közötti vagy egyes csoportokon belüli „társadalmi kódexek” (szokások, magatartásminták) is egyenlőek.